Rząd Mateusza Morawieckiego postanowił przeznaczyć jeszcze w tym roku dodatkowe 500 mln zł na inwestycje w drogi lokalne. Razem z 800 mln zł z "Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016 - 2019", rząd przeznaczy w 2018 roku na inwestycje w drogi lokalne 1,3 mld zł. Ponadto szef rządu zapowiedział, że jesienią zostanie utworzony bezprecedensowy fundusz budowy dróg lokalnych w wysokości 5 mld zł.
Już przyznane dodatkowe pieniądze trafią do 421 samorządów na 433 inwestycje. Inwestycje obejmą około 561 kilometrów dróg gminnych i powiatowych. Samorządy przeznaczą otrzymane środki na budowę nowych dróg, modernizację i remonty, a także na budowę 26 mostów, 230 kilometrów chodników lub ścieżek pieszo-rowerowych i 300 bezpiecznych przejść dla pieszych. W przypadku gdy pojawią się oszczędności, będzie można je przeznaczyć na projekty rezerwowe.
Niestety wnioski o dofinansowanie z dodatkowej puli 0,5 mld zł były przyjmowane przez wojewodów do 15 kwietnia. Po miesiącu wojewodowie przekazali wstępne listy do zaopiniowania Ministrowi Inwestycji i Rozwoju. Następnie, biorąc pod uwagę te opinie, wojewodowie przygotowali ostateczne listy zadań do wsparcia.
Poniższa infografika przedstawia rozmieszczenie dofinansowanych inwestycji. Jak widać, na terenie Krajny jest ich niewiele.
- Planujemy jesienią utworzyć fundusz, gdzie będzie również możliwość budowy dróg lokalnych w cyklach dwu- i trzyletnich. Bo samorządowcy nam sygnalizowali, że ta konieczność zamknięcia remontu lub budowy drogi w trakcie jednego roku kalendarzowego była znaczącym utrudnieniem od strony praktycznej - podkreślił szef rządu po odprawie z wojewodami poświęconej programowi rozwoju dróg lokalnych.
- Małe gminy, do tej pory często zaniedbywane i zapomniane, będą miały dużo lepszy dostęp do środków komunikacji publicznej i inwestycji, a w związku z tym do szans rozwojowych – dodał Mateusz Morawiecki.
Bezprecedensowy fundusz w wysokości 5 mld zł na budowę dróg lokalnych czyli 6-7 razy więcej niż w czasach poprzednich rządów, jest ogromną szansą dla małych miejscowości.
Niestety, doświadczenie lat poprzednich uczy, że włodarze jednych gmin i powiatów radzili sobie z pozyskiwaniem środków na drogi lepiej, inni zdawali się wkładać więcej energii w uzasadnianie, dlaczego znowu tak potrzebnych środków nie otrzymali, niż w tworzenie dobrych wniosków. Może tym razem, w końcu będzie inaczej.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz