Zamknij

Dobra umowa ? sprawdź, jakie elementy musi zawierać rzetelna umowa pomiędzy przedsiębiorcami

20:41, 12.06.2017 materiał partnera
Skomentuj Obsługa prawna - fot. nadesłane Obsługa prawna - fot. nadesłane

Umowy towarzyszą przedsiębiorcą codziennie. Rzetelnie sporządzony dokument ma za zadanie spełniać wymogi prawne, zabezpieczać interesy obu stron, a przy tym pozostać przejrzystym i zrozumiałym. W poniższym artykule wyjaśnimy, jakie elementy powinna zawierać dobra umowa zawierana pomiędzy przedsiębiorcami.

Tworzenie umów – samodzielnie, czy z doświadczonym prawnikiem?

Umowy to najlepsza forma na zabezpieczenie interesów firmy przy zawieraniu współpracy z innym podmiotem gospodarczym. Dokument ten przedsiębiorca może stworzyć samodzielnie, jeśli będzie posiadał wiedzę prawną, a także czas, który każdorazowo należy poświęcić tworząc umowę. Wiele firm zdaje się w zakresie umów na pomoc doświadczonej kancelarii prawnej. Obsługa prawna firm obejmuje tworzenie, a także opiniowanie umów, które przedstawia kontrahent. Dokument sporządzony przez prawnika jest gwarancją rzetelnego zabezpieczenia naszych interesów, a także ewentualnych roszczeń. Kiedy współpraca z nowym kontrahentem opiewa na znaczne sumy pieniężne warto skorzystać z opiniowania lub tworzenia umowy przez kancelarię prawną. Nie warto ryzykować, gdyż nawet drobne niedopatrzenie może nieść przykre konsekwencje prawne. Obsługa prawna firm w tym zakresie jest nieoceniona.

Elementy, które musi zawierać dobra umowa

Dla ułatwienia przygotowania umowy wymienimy elementy, których nie może zabraknąć w żadnym dokumencie:

  • data i miejsce zawarcia – każda umowa musi zawierać datę, gdyż dokładne sprecyzowanie okresu jej zawarcia pozwoli ustalić przepisy, które obowiązywały w danym czasie. Dodatkowo poprzez zawarcie daty unikniemy problemów z określeniem momentu, od kiedy zaczęła obowiązywać lub określenia daty przedawnienia roszczeń. Gdzie zamieścić datę? W nagłówku lub w prawym górnym rogu. Określenie miejsca zawarcia, również ma wpływ na niwelowanie wątpliwości np. w sferze właściwego sądu do rozstrzygnięcia ewentualnych sporów.
  • strony umowy – umowa bez określenia stron nie jest wiążąca, dlatego wpisanie osób, podmiotów pomiędzy, którymi zawierany jest dokument ma bardzo duże znaczenie. Jak określić strony w umowie? Wpisać imiona i nazwiska osób podpisujących dokument lub w przypadku spółek i instytucji nazwy. Należy też zapisać adres zamieszkania, a także dane identyfikacyjne NIP, REGON, PESEL, KRS. W przypadku osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą bardzo istotne jest wskazanie nie tylko adresu firmy, ale też adresu zamieszkania właściciela.
  • treść zobowiązania – treść umowy może być krótka, jak i bardzo rozbudowa. Osoby, które nie czują się pewnie powinny konstruować proste i czytelne umowy, które nie pozostawiają żadnych wątpliwości. W treści umowy zawsze zawieramy kwestie istotne dla stron, jak przedmiot zobowiązania, termin wykonania zobowiązania, osoby uprawnione do przyjęcia, wykonania świadczenia. Należy też ściśle określić w jakich sytuacjach strony mogą odmówić przyjęcia lub dokonania świadczenia. Dla czytelności dokumentu warto stosować podpunkty, paragrafy i ustępy.
  • podpisy – wszystkie umowy, które zawieramy w formie pisemnej muszą zawierać podpisy stron. Należy zaznaczyć, że za daną stronę mogą podpisać się tez osoby uprawnione do jej reprezentacji. Warto załączyć do umowy udzielone jej pełnomocnictwo.
(materiał partnera)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%