Zamknij

"Targowica" - czyli o historii, polityce i tożsamości narodowej

21:26, 07.11.2017 Opracowanie: Kajetan Soliński
Skomentuj "Targowica" - czyli o historii, polityce i tożsamości narodowej "Targowica" - czyli o historii, polityce i tożsamości narodowej

Pochodzący z Bydgoszczy artysta malarz, Emanuel Kaja, który od piętnastu lat mieszka w Brighton w Wielkiej Brytanii, stworzył kompozycję nawiązującą do obecnej sytuacji w Polsce. Autor, odnosząc się do naszej historii, wskazuje na analogie między różnymi próbami wykorzenienia polskiej tożsamości narodowej, zarówno ponad 200 lat temu jak i obecnie. Zwraca też uwagę na to, jak poczynania wielu sfer - mianujących się dzisiejszą opozycją, są zaskakująco podobne, niemal identyczne z działaniami spisku w Targowicy.


Te same atrybuty - czyli działalność antypolska

Emanuel Kaja komentując swoją pracę wyjaśnia:

- To nie jest deklaracja polityczna. Nie jestem ani nie czuję się związany z żądną formacją polityczną. Natomiast od momentu wygrania wyborów prezydenckich i parlamentarnych przez PiS obserwujemy, zarówno w Polsce jak i poza jej granicami, potężne natężenie działań propagandowych wymierzonych, w gruncie rzeczy przeciwko naszemu krajowi. (...) Różne kwestie urastające, często sztucznie, do rangi swoistego "sporu politycznego" są najczęściej niczym więcej, jak wymyślanymi na szybko pretekstami, których zasadniczy cel nie ma nic wspólnego z głośno wykrzykiwanymi postulatami np. rzekomej "obrony konstytucji" czy "wolności obywatelskich". Dlaczego porównanie do targowicy? Ponieważ, cofając się do roku 1792 z zaskoczeniem można stwierdzić, jak duża analogia istnieje między poczynaniami, postawą a nawet hasłami wypowiadanymi wówczas przez przedstawicieli zdradzieckiej konfederacji, a obecnym ruchem związanym z KOD-em i tzw. "opozycja totalną" - mówi Kaja. 

Artysta wskazuje na podstawowe zbieżności: sygnatariusze targowicy nie zamierzali poddać się prawom ustanowionym przez Konstytucję 3 Maja i wypowiadali posłuszeństwo legalnej władzy, a swoje działania legitymowali rzekomą  potrzebą "obrony zagrożonej wolności". Co więcej, zarówno wtedy jak i dzisiaj, zabiegano o zewnętrzną interwencję w niezawisłość Państwa Polskiego, co aktualnie odbywa się m.in. w postaci nacisków wywieranych za pośrednictwem zagranicznych koncernów medialnych, Komisji Europejskiej i wielu innych form lobbingu - w tym zwłaszcza, bardzo silnego w polskich mass mediach, kapitału niemieckiego.


O naszej historii, chrześcijaństwie i próbach wytępienia polskości

Autor odnosi się też do kwestii polskiej tradycji i wynikającej z tego naszej tożsamości narodowej, a także istotnego związku religii z naszą historią:

- Chcę zwrócić uwagę również na inny aspekt łączący ówczesną i dzisiejszą targowicę. W XVIII w. bezpośrednim efektem działań zdrajców był drugi rozbiór, a dwa lata później trzeci rozbiór Polski. W ten sposób nie tylko wymazano nasz kraj z mapy Europy ale przede wszystkim próbowano zatrzeć ślad po naszej tradycji i zupełnie wytępić polską tożsamość narodową. Stąd brutalna germanizacja i rusyfikacja prowadzona na zajętych terenach. Dzisiaj rolę działań mających oderwać nas od naszych korzeni stanowią m.in. próby zmarginalizowania historycznej roli i zasług Kościoła katolickiego i intensywne próby wypierania go z przestrzeni społecznej. W parze z tym zjawiskiem idą też różne dziwne i sztuczne inicjatywy adaptowania na naszym polskim gruncie modnych od pewnego czasu w zachodniej Europie zwyczajów i tendencji. Dla jasności, bo często niesłusznie jest to wrzucane do przysłowiowego "jednego kotła" z innymi kwestiami, nie chodzi o brak tolerancji ani ksenofobię, ale o bardzo szkodliwe działania, jakimi są inicjatywy próbujące oderwać nas od własnej historii. Nie chodzi o to, że wszyscy Polacy mają być teraz katolikami, ale o niewymazywanie z naszej obecnej rzeczywistości elementów, które wynikają właśnie z wielowiekowej tradycji - zaznaczył Emanuel Kaja.
 

Polski orzeł z krzyżem w koronie

Następnie artysta wskazuje, że nie ma znaczenia fakt czy jest się np. prawosławnym, katolikiem, protestantem czy ateistą. Nie powinno mieć to żadnego wpływu na zasadniczą świadomość, że nasza tożsamość narodowa wynika z ponad tysiącletniego związku Polski z chrześcijaństwem. Przypomina, że to przecież podstawowe fakty z historii. Od zarania państwowości, od Chrztu Polski religia była nie tylko istotnym elementem splecionym z naszą tkanką społeczną, ale stanowiła także o geopolitycznej sytuacji kraju i niejednokrotnie Europy. Spośród wielu przykładów przywołuje m.in. bitwę pod Wiedniem, kiedy odsiecz Jana III Sobieskiego zatrzymała ekspansję islamu na resztę kontynentu. Wtedy to polska armia, mająca na sztandarach orła z krzyżem w koronie, odwróciła bieg losów w tej części świata. Wypieranie się tego pod wpływem zachodniej "mody", czy opacznie rozumianej poprawności politycznej, jest tożsame z wymazywaniem naszej tradycji, tak jak niegdyś, właśnie na skutek targowicy, robiono to za pomocą germanizacji i rusyfikacji. 

Podsumowując wypowiedź Kai, heroiczna postawa naszych dziadków, pradziadków i prapradziadków, którzy przez dziesiątki lat walczyli o wolną ojczyznę, wynikała bezpośrednio z wartości opartych na polskiej tożsamości narodowej, której integralny element stanowiła religia. Dlaczego teraz mielibyśmy o tym zapomnieć? To przecież jak wyrzekanie się nie tylko własnego pochodzenia, kultury i historii, ale nawet własnej rodziny.

Emanuel Kaja, "Targowica", akryl na desce, 2016, 90x60

Emanuel Kaja, "Targowica" (zbliżenie fragmentu - litera "D" w kolorach niemieckiej flagi), akryl na desce, 2016, 90x60

(Opracowanie: Kajetan Soliński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(22)

M.M.

7 0

Niech wraca ! Polska pod rządami PISu to kraj mlekiem i miodem płynący. 21:57, 07.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

aa

4 7

WIELKI ARTYSTA patriota na uchodźstwie dał głos hehe 10:37, 08.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TomTom

7 3

Dobry obraz, mocny przekaz, podoba mi się!
11:16, 08.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AnitaAnita

6 3

Nie powiem, robi wrażenie - niby dosyć prosta kompozycja ale z drugiej strony dobrze dopracowane detale - np. ta litera D z niemiecką flagą! 11:26, 08.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Historyk Historyk

5 4

A może autor artykułu napisze prawdę o tym jak Watykan i polscy biskupi poparli Targowicę, straszyli Kościuszkę klątwą i całowali zadki zaborców.Prawda w oczy kole ale wyjdzie na jaw. 18:55, 08.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RudiRudi

1 0

Podaj źródła, sam przeczytam,zwłaszcza to całowanie zadków mnie rajcuje.. 13:52, 10.11.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Lorry driverLorry driver

0 0

Poczytaj se Dzieła Zebrane Rafaela Budzbona. 12:41, 12.11.2017


StefStef

5 3

obraz WZOROWY! Autor doskonale wyraził to, co myśli większość Polaków o zdrajcach i złodziejach w białych kołnierzykach udających opozycję! Idealny obraz do mojego salonu - wszyscy goście o lewackich poglądach od razu sami wychodzą z mieszkania!!! 13:06, 15.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

acac

5 2

Stef ma absolutną rację. Większość mieszkańców (jak i sam Stef) kraju jest niedorozwinięta umysłowo i daje się manipulować obecnie miłościwie nam panującym. 14:11, 15.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

123123

3 3

ac uważa się za rozwiniętego umysłowo ale się myli bo rozum już dawno odebrały mu polskojęzyczne mainstreamowe media 04:09, 16.11.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

acac

2 1

Masz na myśli TVP? Faktycznie potrafi wodę z mózgu zrobić i robi to skutecznie czytając takie wypowiedzi. 09:03, 16.11.2017


RudiRudi

0 1

ac.Prawdę i tylko prawdę głosi TVN, nie ma tam manipulacji , tylko pompowanie rzetelnej wiedzy o Polsce i oczywiście wspaniałej Unii Europejskiej. Serce się raduje, że jest jeszcze niezależna od nikogo na świecie telewizja. 11:41, 16.11.2017


POLAK!POLAK!

3 3

Totalna Targowica znowu dała znać o sobie!Polskie sprawy należy rozwiązywać w Polsce ! KAŻDY kto czuje się Polakiem powinien o tym wiedzieć. Politycy szkalujący swój kraj za granicą nie są godni jego reprezentowania. Jutro sępoleńscy totalni robią spotkanie z równie totalnym europosłem PO T. Zwiefką.Smutne to i przykre,że jeszcze są wśród nas ludzie zaślepieni Platformą, która po 8-miu latach swoich rządów zostawiła Polskę rozkradzioną i zdewastowaną, a teraz po oderwaniu ich od KORYTA urządza w Europarlamencie niezłe przedstawienia. Tego Polacy im nigdy nie wybaczą. Za zdradę , za działania na niekorzyść własnego kraju wszyscy zdrajcy powinni stanąć przed sądem. Nie ma nic gorszego jak donosić na swój kraj!TO JEST OBRZYDLIWE., podobnie jak KODowanie! 13:06, 16.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xx

3 2

W kraju KODowaniem nie dali rady obalić rządu to teraz Unia ma im w tym dopomóc. Nic z tego.To się nie UDA! Nic Unii do nas.Niech patrzą na |"demokrację" we Francji i Hiszpanii, bo w Polsce demokracja ma się dobrze, jeszcze nikogo nie spałowano, prawda? 13:30, 16.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

takie prawo!takie prawo!

3 2

Proponuję zastosować wobec ZDRAJCÓW art.129 ZDRADA DYPLOMATYCZNA.Kto, będąc upoważnionym do występowania w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej w stosunkach z rządem obcego państwa lub zagraniczną organizacją, działa na szkodę Rzeczypospolitej Polskiej podlega karze pozbawienia wolności od roku do lat 10 -ciu . 13:45, 16.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

CezaryCezary

3 2

ha ha ha Całkowita kompromitacja.Wczoraj pluli na Polskę, dziś chcą odwoływać rząd Beaty Szydło. Za Marsz Niepodległości! Schetyna kompletnie zwariował, nie dziwię się , bo oderwanie od koryta strasznie boli.Jak tak dalej będzie to Platforma może nie wejść do Sejmu.Na pewno słupki poparcia Platformie znowu spadną i bardzo dobrze.Radość Polaków będzie przeogromna. 18:46, 16.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xx

3 2

POLECAM https://www.youtube.com/watch?v=BxJaL-DjyqA 10:43, 17.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Popieram!Popieram!

3 2

Absolutnie popieram: zastosować wobec ZDRAJCÓW art.129 - ZDRADA DYPLOMATYCZNA 15:25, 22.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Popieram!Popieram!

2 2

Absolutnie popieram: zastosować wobec ZDRAJCÓW art.129 - ZDRADA DYPLOMATYCZNA 15:30, 22.11.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jeszcze trochęjeszcze trochę

1 1

jeszcze trochę i słuch zaginie o zdrajach z KOD-u, PO i im podobnych sprzedawczykach 13:44, 05.12.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

aa

4 0

idź się leczyć z nienawiści chory psycholu, bym ci przed nosem milionem pln pomachał to byś pewnie własną matkę wydał 08:00, 06.12.2017


SiwySiwy

0 0

Pis i Po jedno zło. Takie partie jak Pis, Po, Psl, Sld czy Nowoczesna powinny zostać zdelegalizowane bo te partie to siedlisko starych komuchów typu Piotrowicze, Święcickie czy Niesiołowskie. 18:43, 06.12.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%