Zamknij
REKLAMA

Czy warto uczyć czytać przedszkolaka?

13:40, 28.06.2018 | artykuł sponsorowany
Skomentuj
Czy warto uczyć czytać przedszkolaka?

Dziecko w wieku przedszkolnym lub młodsze to idealny kandydat do nauki czytania. Ale czy warto podejmować się takiego wyzwania? Czy nie lepiej zaczekać aż dziecko pójdzie do szkoły?

Jako rodzice jesteśmy odpowiedzialni za pomyślność i szczęście naszych dzieci. To prawda, że każdy jest kowalem własnego losu. Ale przyznacie, że to co się wyniesie z domu – zwyczaje, poglądy, nawyki – ma ogromne znaczenie w dorosłym życiu. Skoro nawet nawyk ścielenia łóżka ma wpływ na to czy będziemy systematyczni i poukładani w dorosłym życiu to cóż dopiero mówić o innych zwyczajach, na przykład czytaniu książek?

CZYTANIE STAJE SIĘ PROBLEMEM

Plaga wtórnego analfabetyzmu i ogólnej niechęci do czytania jest przerażająca. Ostatnie badania Biblioteki Narodowej donoszą, że 38% Polaków przeczytało 1 książkę w ciągu roku. Biorąc pod uwagę, że wypożyczenie lub zakupienie książki nie zawsze oznacza jej przeczytanie, to procent czytających może jeszcze spaść. W dobie obrazu czytanie przestaje być wygodne. Lepiej obejrzeć film, niż przeczytać książkę. Może chętniej przeczytamy artykuł na blogu, ale pod warunkiem, że ma ciekawe zdjęcia zamieszczone w tekście.

Druga strona medalu dotyczy rozumienia czytanego tekstu. Wiele osób nawet jeżeli czyta magazyn, książkę czy gazetę, to często nie rozumie treści – nie potrafi analizować tekstu i wyciągać wniosków. Często problemem jest też ubogi zasób słownictwa. Trudno jest zrozumieć treść jeśli nie rozumie się znaczenia poszczególnych słów.

Przyznacie, że zamiłowanie do lektury wynosi się z domu. Gdy dzieci widzą, że rodzice z zapałem czytają książki, to same nabierają przekonania, że czytanie jest ciekawe i pasjonujące. Wiele też zależy od szkoły i nauczycieli.

O tym, że należy czytać książki dzieciom nie trzeba już chyba nikogo przekonywać. Ale co powiedzieć o nauce czytania dzieci w wieku przedszkolnym i wcześniejszym? Czy to pomogłoby rozwinąć w dzieciach chęć i nawyk czytania?

WCZESNA NAUKA CZYTANIA

Wielu rodziców i pedagogów sprzeciwia się wczesnej nauce czytania. Uważają, że dziecko powinno mieć czas na rozwijanie kolejnych zdolności – nauka czytania to umiejętność dla 6,7 – latka. Obawiają się, że wcześnie nabyta umiejętność czytania wręcz zniechęci dziecko do czytania w starszym wieku. Czy to prawda?

Oczywiście wszystko zależy od wybranej metody uczenia czytania. Jeśli właściwie podejdziemy do tematu, to ucząc dziecko czytania możemy nauczyć go większej pewności siebie i poczucia własnej wartości. Jeśli dziecko szybko nauczy się czytać to nie nie będzie miało problemów w szkole z uczeniem się. Źródłem wiedzy dla takiego dziecka nie będzie już tylko rodzic, czy nauczyciel – będzie mogło czerpać informacje z książek, co z pewnością wzbogaci jego osobowość. Nie chodzi przy tym o to, by dziecko stało się geniuszem, było ponad innymi. Chcemy aby dzieci po prostu umiały się uczyć, potrafiły radzić sobie w życiu, chętnie się rozwijały i sięgały po nowe umiejętności – do tego wszystkiego umiejętność czytania i rozumienia tekstu jest ogromnie ważna.

Trudno wyobrazić sobie dziecko, które nauczyło się czytać w wieku 4 lat i jest odpowiednio motywowane przez rodziców, aby z tej umiejętności przestało korzystać w dorosłym życiu. Gdy dziecko samo przekona się o wartości czytania to nic go od tego nie odwiedzie.

Czy warto uczyć przedszkolaka czytać? Każdy rodzic musi tę decyzje podjąć sam. Warto jednak wziąć pod uwagę korzyści jakie daje dziecku oraz dorosłemu umiejętność czytania oraz wybrać dobrą metodę nauki.

Artykuł powstał przy współudziale: Kocham czytać Juniora.

(artykuł sponsorowany)

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© e-krajna.pl | Prawa zastrzeżone