Zamknij

Rynek roszczeniowego pracownika, czy więcej normalności i empatii?

00:00, 26.09.2019 . Aktualizacja: 08:05, 26.09.2019
 Pracownicy cenią sobie wśród kadry kierowniczej umiejętność zawierania kompromisów - podkreśla Artur Kołpowski, dyrektor kategorii Praca w serwisie OLX. Fot. depositphotos.com Pracownicy cenią sobie wśród kadry kierowniczej umiejętność zawierania kompromisów - podkreśla Artur Kołpowski, dyrektor kategorii Praca w serwisie OLX. Fot. depositphotos.com

Pracownicy oczekują od firm więcej normalności, więcej prawdy i symetrii. Oznacza to, że uczciwa komunikacja jest kluczowym elementem na drodze do satysfakcji pracowników.

Wiele mówi się o rynku roszczeniowego pracownika, który ma wygórowane oczekiwania względem pracodawców. Serwis OLX postanowił sprawdzić, co tak naprawdę kryje się pod tym sloganem. Na potrzeby raportu OLX Praca Know How 2019 "Poznaj swojego pracownika" zadał pracownikom pytanie, czego oczekują od swoich pracodawców.

Normalność, prawda, symetria

Hasło "więcej normalności" kryje za sobą potrzebę utrzymywania dobrych relacji w firmie, pracy w odpowiednich warunkach oraz transparentnych zasad współpracy. „Więcej prawdy” mówi z kolei o tym, że pracownicy liczą na rzetelne informacje już na etapie rekrutacji oraz dążą do nawiązywania partnerskich relacji opartych na uczciwości. Trzeci element, który brzmi nieco tajemniczo – „więcej symetrii”, dotyczy wzajemnego zrozumienia.

- Pracownicy cenią sobie wśród kadry kierowniczej umiejętność zawierania kompromisów. Nie chcą, aby relacje pomiędzy nimi a przełożonymi opierały się na próbie sił. Odpowiedzią na wszystkie trzy wymienione potrzeby może być transparentne działanie firmy, już od samego początku, od etapu rekrutacji - podkreśla Artur Kołpowski, dyrektor kategorii Praca w serwisie OLX.

Pracownicy coraz rzadziej chcą współpracować ze stereotypowo rozumianymi korporacjami, w których są odpowiedzialni jedynie za wycinek procesu. Dążą z kolei do informacji jaka by ona nie była na temat sytuacji przedsiębiorstwa – zależy im na szczerym i uczciwym przekazie. Nie ma jednej drogi do osiągnięcia takiej relacji z pracownikami, jednak istnieją metody, które można zastosować, żeby usprawnić komunikację.

Benefity, czy warunki pracy?

Benefity, dobra atmosfera, możliwość rozwoju - to często słowa-klucze obowiązkowo wplatane w treść ogłoszeń rekrutacyjnych na wzór i podobieństwo panującej mody. Co jednak powinno rzeczywiście kryć się za tymi hasłami?

Jak wynika z badań serwisu OLX, ważniejsze od deklarowanych benefitów typu "owocowe środy" i karnet na siłownię, ważniejsze jest poinformowanie potencjalnego pracownika na jakim sprzęcie będzie pracował i jak rozliczana będzie jego praca.

Jak wskazują badani przedstawiciele handlowi, im bardziej szczegółowe ogłoszenie, tym lepiej. Kluczowa jest informacja o dostępie do telefonu, komputera, samochodu i innych podstawowych narzędzi pracy. Jak każdy, chcą oni również znać stawki, ważne jest, by rozbieżność między podanymi kwotami nie przekraczała 20 proc., a także wskazanie podstawowego wynagrodzenia i warunków otrzymywania premii.

Pracownicy call center patrzą na kwestie benefitów pracowniczych zgoła inaczej. Narzędziem pracy jest dla nich głos, i to właśnie dostęp do napojów i posiłków nie szkodzących błonie śluzowej uważają za element poprawy warunków pracy. Z badań serwisu OLX wynika także, że doceniliby prezentacje technik relaksacyjny, które pozwoliłyby odprężyć się po stresującej konfrontacji z klientem. Wśród innych czynników wymieniają warsztaty z technik emisji głosu czy infografiki na temat ochrony głosu. To wszystko składa się na atmosferę pracy, którą pracownicy call center cenią tak samo wysoko, jak zarobki.

A jak przyciągnąć uwagę pracowników administracji?

Jak wynika z badań serwisu OLX, osoby pracujące na stanowiskach w administracji niechętnie podejmują ryzyko związane ze zmianą zatrudnienia, dlatego zależy im na rzetelnej informacji. Chcą mieć pewność, że w nowym miejscu pracy będą mieli możliwość rozwijania swoich kompetencji, a co więcej będą dobrze traktowani przez swojego przełożonego. Zapewnienie o "miłej atmosferze" w ogłoszeniu rekrutacyjnym już im nie wystarczy. Oczekują informacji o wsparciu podczas procesu wdrożenia w nowe obowiązki, które muszą być nakreślone konkretnie. Interesuje ich forma zatrudnienia i lokalizacja, która często przeważa w podjęciu decyzji. Język, którym pracodawca komunikuje się z potencjalnym pracownikiem powinien być wyważony i elegancki.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%