Zamknij

Tajna broń przeciwko wertepom – amortyzacja

08:12, 19.06.2018 | materiał partnera
REKLAMA
Skomentuj
materiał partnera

Nie jest tajemnicą, że na pewnych odcinkach polskich dróg trzeba jeździć tak, że z zewnątrz wygląda to jak prowadzenie samochodu pod wypływem środków odurzających. Dziury, muldy, wertepy to nieodzowny element krajowych dróg, które to elementy powoli, aczkolwiek skutecznie unicestwiają kolejne elementy zawieszenia pojazdu. Warto zadbać o jeden z najważniejszych elementów przeciwdziałających działaniu nierówności terenu. Jaki amortyzator dobrać? Kiedy wymienić? Poniżej odpowiadamy na wszystkie te pytania.

Dlaczego to takie ważne?

Wystarczyłoby chwilę pojeździć bez tego elementu, a pewne części naszego ciała szybko odczułyby skutki tego eksperymentu. Amortyzatory odpowiadają za dystrybucję na całym układzie wszelkich drgań, które wynikają z jazdy po nierównym terenie. Rozpraszanie takiego działania, które koncentruje się np. na sprężynach, powoduje, że cały efekt trzęsienia i jazdy po nierównościach jest w znacznej mierze niwelowany. Dzięki temu, urządzenia te spełniają swoją najważniejszą funkcję, czyli zapewniają sprawną, komfortową i elastyczną jazdę. Dobrze dobrany i zainstalowany amortyzator zapewnia również to, że koła nie odrywają się od powierzchni jezdni. Ogólna zasada działania jest taka, że im bardziej miękki jest ten element samochodu, tym większą ilość energii może pochłonąć i rozprowadzić, co przekłada się na większy komfort podróżowania.

Jakie amortyzatory są w Twoim samochodzie?

Zasadniczo istnieją dwa typy tych elementów w samochodach - olejowe i gazowe. Te pierwsze oparte są po prostu na cieczy (oleju oczywiście), przyczyniającej się do łagodzenia drgań. Problem z tym modelem polegał na tym, że mimo dosyć dużego komfortu, jego konstrukcja mimo wszystko ograniczała przyczepność, czy siłę tłumienia, co przekładało się mimo wszystko na zbyt duże zużycie podzespołów. Stąd też, każdy renomowany sklep motoryzacyjny, jak na przykład najpopularniejszy Leifi.pl, oferują dziś już jedynie amortyzatory gazowe. Różnią się od olejowych dodatkiem gazu do płynu, co zwiększa prędkość reakcji ze względu na lekkość wspomnianej substancji i przez to wydłuża żywotność całego układu odpowiedzialnego za łagodzenie skutków wyboistej jazdy. Ten typ jest także bardziej odporny na warunki atmosferyczne, niż jego olejowy poprzednik.

Kiedy wymieniać?

Zgodnie z obiegową opinią wśród kierowców, te części samochodowe mogą być wymieniane co kilka lat.  I jest to prawda… jeżeli pojazdem jeździ mityczny właściciel, któremu jest on potrzebny tylko do jazdy do kościoła i z powrotem. Amortyzatory są poddawane olbrzymim naciskom, a w naszych warunkach nawierzchni są podwójnie narażone na szybkie niszczenie. Nie oznacza to, że musimy co miesiąc oddawać auto do warsztatu i wymieniać cały układ. Dobrym pomysłem jednak jest coroczna kontrola stanu tych elementów. Jeśli mechanik stwierdzi, że ich żywot dobiegł końca, należy pamiętać, że amortyzatory wymieniamy parami według tej samej osi.

(materiał partnera)
REKLAMA

Komentarze (0)

Brak komentarzy, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

© e-krajna.pl | Prawa zastrzeżone