Zamknij

21:58, 12.10.2020 E.S Aktualizacja: 22:03, 12.10.2020
Skomentuj Nauka zawodu pod słońcem Portugalii - uczniowie więcborskiego Ekonomika na stażu w Lizbonie - fot. CKZiU w Więcborku Nauka zawodu pod słońcem Portugalii - uczniowie więcborskiego Ekonomika na stażu w Lizbonie - fot. CKZiU w Więcborku

6 września 20 uczniów kształcących się w zawodach technik: informatyk, hotelarz, żywienia i usług gastronomicznych CKZiU w Więcborku rozpoczęło miesięczny staż zawodowy w stolicy Portugalii - Lizbonie.

Od samego początku podróży towarzyszyły nam maseczki na twarzy i żele antybakteryjne w torbie podręcznej. Większość z nas po raz pierwszy leciała samolotem i było to dla nas duże przeżycie.

Lizbona przywitała nas piękną słoneczną pogodą. Z lotniska odebrała nas Pani Rosario (szefowa organizacji przyjmującej) z którą pojechaliśmy na obiad, a następnie do miejsca zakwaterowania. Po zakwaterowaniu mieliśmy czas wolny na rozpakowanie i zapoznanie się z resztą pomieszczeń (poznaliśmy ciekawy układ tych pomieszczeń). Mieszkaliśmy w typowej portugalskiej kamienicy, która cała była do naszej dyspozycji. Mieszkanie było bardzo dobrze wyposażone – mieliśmy do dyspozycji kilka pralek, suszarkę do prania, w kuchni była zmywarka, toster, mikrofalówka, piekarnik, ekspres do kawy, naczynia, garnki, dzbanki do napojów… Kilka pokoi miało tarasy. Codziennie do domu przychodziła Pani Vanessa, która przygotowywała nam pyszne śniadania, dbała o porządek w mieszkaniu – codziennie je czyściła, dezynfekowała części wspólne czy w każdy piątek prała pościele.

Następnego dnia Pani Katarina wraz z Panią Bianką (nasze tutorki) pokazały nam jak dojechać do miejsca pracy. Pracodawca zaznajomił nas z regulaminem pracy oraz z instruktażem stanowiskowym i przystąpiłyśmy do wykonywania swoich pierwszych zadań. Przy okazji tutorki zapoznały nas z topografią miasta i sposobami dojazdu do miejsca odbywania stażu. Początki w Portugalii nie były łatwe, ale z każdym dniem wszyscy radziliśmy sobie coraz lepiej.

Pogoda była upalna, więc i do tego też trzeba było się przyzwyczaić jak i do reżimu sanitarnego oraz innej kuchni. Cała nasza grupa wykonywała w ciągu stażu określone dla swojego zawodu zadania. Informatycy pracowali w CINEL, hotelarze w MY STORY HOTEL, a gastronomicy w restauracji GALETO oraz SABOR MINEIRO.

W każdy weekend realizowaliśmy program kulturowy przygotowany przez organizację goszczącą i było to min. zwiedzanie Lizbony w tym: zwiedzanie Pilar7, Katedry Se, Plac Rossio, Dzielnice Alfama i Chiado, plażę Santo Amaro de Oeiras, Most 25 Kwietnia, Oceanarium, Pomnik Odkrywców i Wieżę  w Belem, oraz liczne muzea. Będąc w Oceanarium jechaliśmy również kolejką wzdłuż rzeki Tag podziwiając przepiękną okolicę z góry, w tym most i wieżę Vasco da Gama.

Poza tym uczestniczyliśmy w dwóch wycieczkach objazdowych po Portugalii. Pierwsza z nich była do Sintry – miasteczka wpisanego na listę UNESCO gdzie zwiedziliśmy min Pałac Narodowy, następnie przylądek Cabo da Roca który jest najdalej na zachód wysuniętym punktem Europy kontynentalnej, klif Boca do Inferno, plażę Guincho która jest preferowana przez surferów i gdzie np. kręcono sceny do filmu „W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości” z J. Bondem na czele oraz miasteczko portowe Cascais.

Druga z wycieczek odbyła się w inny region Portugalii i zwiedzaliśmy Sanktuarium Fatimskie, miejscowość Nazaré - miasteczko rybackie i portugalską stolicę surfingu, średniowieczne miasteczko Óbidos położone w murach zamku, słynące z produkcji portugalskiej wiśniówki - "Ginja" oraz corocznych festiwali tematycznych oraz Batalha Monastery.

Wycieczki bardzo wzbogaciły naszą wiedzę kulturoznawczą i pozwoliły odkryć inne zakątki Portugalii. Mieszkając w Lizbonie dostaliśmy miesięczny bilet na wszystkie środki komunikacji miejskiej, z którego bardzo często korzystaliśmy. W komunikacji miejskiej obowiązywał nas również reżim sanitarny. Ze względu na wirusa wszystkie wycieczki odbywały się w dwóch lub trzech mniejszych grupach. Smakowaliśmy kuchni portugalskiej. Jedzenie nie zawsze wszystkim smakowało ale było widać, że kucharze się bardzo starają.

Ostatniego dnia stażu, gdy wszyscy wrócili z pracy odbyło się spotkanie podsumowujące pobyt w Lizbonie. Zostały nam wręczone przez Panią Rosario certyfikaty ukończenia praktyki zawodowej za granicą, karty ewaluacyjne oraz Learning Agreementy. Wypełnialiśmy również ankiety ewaluacyjne.

W sobotę wyruszyliśmy w podróż powrotną do domu i w godzinach nocnych dotarliśmy do celu, gdzie czekali na nas utęsknieni Rodzice, rodzeństwo, przyjaciele.

Wyjazd bardzo nam się podobał i zachęcamy innych do udziału w takich przedsięwzięciach. Warto korzystać z tego typu projektów, ponieważ można zapoznać się z nową kulturą danego kraju, podszkolić język oraz poznać nowych ludzi. To było super doświadczenie, które na długo pozostanie w naszych pamięciach.

Obecnie w Lizbonie jest druga grupa stażystów z naszej szkoły na stażu zawodowym. Jest to młodzież kształcąca się w zawodach technik logistyk i technik ekonomista. Więcej informacji wkrótce.

tekst i fot. CKZiU w Więcborku

(E.S)

Co sądzisz na ten temat?