Zamknij
REKLAMA

Sprawdzamy, jaki rozrząd napędza Twój silnik!

15:07, 28.04.2020 | materiał partnera
Sprawdzamy, jaki rozrząd napędza Twój silnik! - fot. partnera

Są rozrządy i rozrządy. Te pierwsze to rozrządy górnozaworowe popychaczowe, natomiast drugie to rozrządy górnozaworowe z wałkiem w głowicy. Są i trzecie z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy. A Ty, jaki rozrząd masz pod maską?

Wałki, zawory, paski i łańcuchy

Współczesne jednostki napędowe to zazwyczaj trzy- lub czterocylindrowe silniki, wyposażone w rozrząd umieszczony w górnej części bloku oraz wał korbowy, usytuowany w jego dolnej części. Standardowy rozrząd samochodowy jest zbudowany z jednego lub dwóch wałków rozrządu, zaworów dolotowych i wylotowych, elementów pośredniczących pomiędzy krzywkami a zaworami, układu zmiennych faz rozrządu oraz napędu rozrządu w postaci paska lub łańcucha rozrządu.

Dobrej jakości pasek lub łańcuch rozrządu https://www.iparts.pl/czesci-samochodowe/zestaw-paska-rozrzadu,100453.html pochodzący od sprawdzonego i godnego zaufania producenta zapewnia precyzyjne i synchroniczne współdziałanie ze sobą wałków rozrządu i wału korbowego. Dzięki temu zawory mogą być otwierane i zamykane w odpowiednim momencie, dokładnie sprzężonym z położeniem wału korbowego i tłoków.

Pod maskami współczesnych samochodów montowane są trzy podstawowe rodzaje rozrządów.

  • OHV (overhead valve) – rozrząd górnozaworowy popychaczowy, w którym wałek umieszczony jest pod blokiem jednostki napędowej, a do sterowania zaworami używa dźwigni prowadzących na górę silnika. Obracając się wałek porusza zaworami, które z kolei uruchamiają popychacze otwierające lub zamykające konkretne zawory.
  • OHC (overhead camshaft) – rozrząd górnozaworowy z wałkiem w głowicy, w którym wałek rozrządu działa bezpośrednio na zawory. Jest on zlokalizowany ponad zaworami i działa tak, aby popychacze naciskały na zawory, otwierając je. W momencie, gdy popychacz minie zawory, te zostają zamknięte.
  • DOHC (double overhead camshaft) – rozrząd górnozaworowy z podwójnym wałkiem rozrządu w głowicy, w którym zawory wtryskowe oraz wydechowe sterowane są oddzielnie, jednak zależnie, ponieważ obydwa wałki są połączone ze sobą jednym paskiem z wałem korbowym. Pozwala to na autonomiczne strojenie dla obu rodzajów zaworów i zastosowanie zmiennych faz rozrządu.

Łańcuch czy pasek rozrządu. Jak sprawdzić co masz pod maską?

We wielu współczesnych autach rozrząd jest bardzo często szczelnie ukryty przed wzrokiem właściciela pojazdu. Osoby mało obeznane z mechanicznym obszarem działania samochodu, mają zazwyczaj problem z udzieleniem odpowiedzi na pytanie, jaki napęd rozrządu maja pod maską. Wiedza ta jest jednak niezbędna do prawidłowego serwisowania tego układu. Gdzie szukać informacji na ten temat?

  • Instrukcja obsługi auta, w dziale „Dane techniczne”.
  • Rozkodowanie numeru VIN w wielu powszechnie dostępnych serwisach internetowych.

Silniki pracujące na pasku rozrządu mają lekką, łatwo zdejmowalną osłonę, odsłaniającą układ rozrządu. W przypadku łańcucha rozrządu cały układ jest szczelnie obudowany, ponieważ wymaga smarowania olejem silnikowym.

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop