Zamknij
REKLAMA

Tworzenie strony internetowej zgodnie z wymogami SEO - poradnik

14:27, 12.11.2019 | materiały partnera

Odpowiednie przygotowanie strony internetowej do pozycjonowania jest niezbędne, jeśli zależy nam na efektywnych działaniach. Wyłącznie dobrze zoptymalizowana strona daje szansę na to, że znajdzie się w wynikach wyszukiwania na topowych pozycjach. Przyjrzyjmy się zatem, jakie elementy są ważne, aby stworzyć stronę zgodnie z wymogami SEO.

Internetowa wizytówka, czyli nazwa domeny

Jej wybór nie może być przypadkowy i warto też uwzględnić zalecenia Google, aby domena zawierała nazwę firmy czy marki. Niewskazane jest natomiast upychanie na siłę słów kluczowych. One mogą się znaleźć w nazwie domeny tylko w jednym przypadku, a mianowicie kiedy jednocześnie stanowią nazwę firmy. Warto przy tym podkreślić, że domena z nazwą marki okazuje się doskonałym sposobem na budowanie świadomości brandu wśród osób korzystających z internetu.

Pozostaje jeszcze kwestia, czy można po kimś przejąć domenę. Oczywiście taka opcja jest dostępna, ale należy zachować dużą czujność. Jeśli ktoś porzucił atrakcyjną nazwę domeny, to lepiej sprawdzić jej historię pod kątem profilu linków przychodzących i stanu zindeksowania. W wielu przypadkach okazuje się, że przyczyną porzucenia domeny był filtr nałożony przez Google np. z powodu nieuczciwych praktyk pozycjonujących. W takiej sytuacji odbudowa zaufania w Google nie tylko wymaga długiego czasu, ale i sporo czasu oraz naprawdę wysokich nakładów finansowych.

Konieczność stabilnego hostingu

Ten warunek jest niezbędny, aby ze strony internetowej można było korzystać w swobodny sposób przez cały czas. Prawidłowo dobrany hosting zapewnia bezawaryjne działanie serwera oraz na tyle szybkie łącze, że strona wyświetla się bez żadnych problemów i łatwo się wczytuje.

Odpowiednie parametry techniczne oraz wysokiej jakości zawartość

Skuteczne pozycjonowanie jest możliwe wyłącznie dla stron internetowych dobrze zoptymalizowanych. Oczywiście najprościej przygotować taką stronę od podstaw, ponieważ od razu uwzględnia się najnowsze wytyczne Google zarówno w kwestiach stricte technicznych, jak i konkretnej zawartości strony (teksty, obrazy, nawigacja).

Nie oznacza to jednak, że nowe witryny łatwiej pozycjonować. Trzeba pamiętać, że znaczenie ma również wspomniana już wcześniej historia domeny, a ją dopiero się buduje. Z kolei starsze strony wymagają mniejszego lub większego liftingu. Co więcej, czasami tak naprawdę należy je zrobić od podstaw. Tak się dzieje, kiedy technologia wykonania jest przestarzała albo z jakichś innych powodów nie opłaca się nanoszenie delikatnych zmian, ale gruntowna przebudowa. Dotyczy to często nie tylko kwestii technicznych, ale i zawartości witryny.

Optymalizacja zawartości strony pod pozycjonowanie obejmuje kilka elementów. To przede wszystkim merytoryczna treść adekwatna do charakteru prowadzonej działalności, ale również intuicyjna nawigacja czy odpowiedni dobór grafiki. Kluczowe jest, aby zawartość strony okazała się przyjazna zarówno dla robotów wyszukiwarki, jak i dla użytkowników. Zobaczmy zatem, o jakie kwestie musimy szczególnie zadbać.

Szybkie wczytywanie strony

Ten aspekt został już wspomniany przy wybieraniu hostingu i rzeczywiście obecnie nikt nie ma czasu (ani też cierpliwości), aby długo czekać na prawidłowe wyświetlanie strony. Prawda jest może brutalna, ale użytkownicy zazwyczaj od razu porzucają strony, które ciężko się wczytują albo co zgroza, nie ładują się w całości.

Przyczyny spowolnienia niekoniecznie jednak muszą wynikać wyłącznie z niezadowalającej wydajności serwera. W wielu przypadkach wina tkwi w nieczytelnym kodzie, ze względu na zastosowanie w nawigacji wewnętrznej technologii JavaScript i Flash. Dlatego lepszym wyborem pod kątem pozycjonowania okazuje się HTML5 i CSS3, a więc technologie doskonale widoczne dla robotów Google.

Jednocześnie należy też przyjrzeć się wadze wykorzystanych na stronie grafik i treści wideo, ponieważ również te elementy mogą poważnie spowalniać wczytywanie się strony.

Przystosowanie strony do wyświetlania na urządzeniach mobilnych

Responsywność strony nie stanowi obecnie możliwej opcji, ale jest po prostu koniecznością. Trzeba zatem zadbać o dobrej jakości okno robocze urządzenia mobilnego, czyli odpowiednią wielkość czcionki, prawidłowe ustawienia linków czy szerokość umieszczonej treści. Chodzi o to, aby strona była idealnie dostosowana do wyświetlenia na smartfonach czy tabletach, a nie wyłącznie na komputerach. W innym przypadku witryna zdecydowanie traci na wartości, więc w konsekwencji nie ma szans na topowe pozycje w wynikach wyszukiwania.

Odpowiednie skonfigurowanie plików robots.txt i sitemap.xml

Poważnym błędem okazuje się brak tego typu plików, ponieważ to dzięki nim roboty Google wiedzą, na jakie elementy strony mają wchodzić. Mapa witryny, czyli sitemap.xml, pomaga w indeksowaniu wszystkich podstron. Natomiast robots.txt pozwala dokładnie kierować na poszczególne elementy i np. blokować wejścia na wersje testowe strony.

Ustawienie przyjaznego adresu URL

W przypadku zastosowania systemu CMS nie ma z tym żadnego problemu, ponieważ takie czytelne adresy generowane są automatycznie. Trzeba tylko pamiętać o włączeniu odpowiedniej funkcji w ustawieniach.

Adres URL jest ciągiem znaków wpisywanych w pasek adresu przeglądarki. Nie może zawierać polskich liter (np. ó, ż) czy znaków specjalnych (np. %, ?), nie powinien być zbyt długi, a przede wszystkim ścieżka do pliku musi być sensowna i przejrzysta. Dzięki temu ani użytkownicy, ani też roboty Google nie będą mieć kłopotów z jego zrozumieniem.

Dlatego URL https://nazwadomeny.pl/tworzenie-stron-www/ jest dobrym adresem w przeciwieństwie do https://nazwadomeny.pl/?p=12425/. Pierwszy przykład od razu informuje, czego możemy się spodziewać na stronie. O tym drugim w zasadzie nic konkretnego nie da się powiedzieć. Nie ma też nic wspólnego z tworzeniem stron zgodnych z wymogami SEO.

Odpowiednie meta tagi

W kontekście pozycjonowania, ale również nakłonienia użytkowników do wejścia na stronę, znaczenie mają dwa meta tagi – Title i Description. Powinny one być unikalne i jednocześnie zawierać słowa kluczowe, jak najlepiej opisujące daną stronę.

Title tworzenie stron internetowych dokładnie informuje o tym, co możemy znaleźć na konkretnej podstronie po kliknięciu w odnośnik, a na pewno daje lepszą wiedzę niż ogólne strony www, pozycjonowanie tanio.

Podobnie przedstawia się kwestia Description, które zostaje umieszczone pod Title w wynikach wyszukiwania – im konkretniejszy opis, tym większa zachęta dla użytkowników do podjęcia decyzji o kliknięciu właśnie w ten link.

Wykorzystanie systemu zarządzania treścią (CMS)

CMS okazuje się wyjątkowo przydatny do aktualizacji strony, jej optymalizacji czy generowania przyjaznych adresów URL. Zdecydowanie przyspiesza, a przede wszystkim niezwykle ułatwia pracę. Warto korzystać z systemu WordPress, który jest bardzo bogaty w przydatne wtyczki np. Yoast SEO ułatwiające skuteczne pozycjonowanie stron www.

Zastosowanie certyfikatu SSL

Google zwraca coraz większą uwagę na ochronę użytkowników w sieci, a certyfikat SSL stanowi jedno z zabezpieczeń. Bezpieczeństwo danych na stronach posiadających certyfikat zostaje zapewnione dzięki ich zaszyfrowaniu. Staje się to coraz powszechniejsze, a w przypadku niektórych stron jest wręcz obowiązkowe. Chodzi tutaj zwłaszcza o strony:

  • bankowe,
  • portali społecznościowych,
  • sklepów internetowych,
  • pobierające od użytkowników dane do przelewów czy formularzy kontaktowych.

Witryny z protokołem SSL łatwo poznać, ponieważ na początku adresu URL pojawia się https://.

Znalezienie odpowiednich słów kluczowych

To już element widocznej zawartości strony www i podstawa dla budowy podstron oraz tematyki tworzonych treści. Dokładna analiza słów kluczowych (a w zasadzie często fraz kluczowych) staje się wskazówką, jak powinna wyglądać dana strona oraz ile zawierać podstron. Jeżeli poszczególne podstrony są budowane wokół słów kluczowych, to ułatwia się pracę robotom Google. Jednocześnie taka treść staje się bardziej czytelna dla użytkowników. Co więcej, dzięki temu można też budować bazę korzystnych linków. Jeśli zastosuje się klikalną frazę kluczową (z ukrytym w anchorze linkiem), to w ten sposób wzmacnia się pozycję strony właśnie na ową frazę.

Oczywiście to nie oznacza, że tekst ma obfitować w słowa kluczowe. Nie tędy droga. One mają być po prostu umiejętnie wplecione w naprawdę wartościową treść. Duże ich nagromadzenie jest uznawane za błąd, a nawet za nieuczciwą praktykę i w konsekwencji prowadzi do spadku pozycji w wynikach wyszukiwania. To na pewno nie jest sposób na skuteczne pozycjonowanie.

Napisanie dobrych tekstów

Wszystkie treści na stronie powinny być odpowiednio zoptymalizowane. Dlatego należy zwrócić uwagę na to, aby wyglądały naturalnie, dawały użytkownikowi konkretną wiedzę i jednocześnie były dla niego zrozumiałe. Nie wystarczy pięć zdań z upchanymi na siłę słowami kluczowymi, ponieważ taka treść nie jest ani zgodna z wytycznymi Google (więc trudno skutecznie pozycjonować taką stronę), ani w żaden sposób przydatna dla użytkowników. W praktyce wygląda to tak, że dobrze zoptymalizowane treści pod pozycjonowanie powinny być:

  • niepowtarzalne, czyli unikalne. Od razu należy zaznaczyć, że nie dotyczy to wyłącznie tekstów zapożyczonych z innych stron, ale również nieodpowiednią praktyką okazuje się powtarzanie tych samych treści na kolejnych podstronach. Co więcej, na portale społecznościowe niestety też trzeba napisać kolejny, niepowtarzalny tekst. Jedna uwaga – oczywiście ta zasada nie dotyczy parametrów technicznych, chyba że przedstawi się je w formie opisowej.
  • zwięzłe – i naprawdę można połączyć zwięzłość z koniecznością stworzenia długiego tekstu. Niektóre krótkie teksty stanowią lepszy przykład na przysłowiowe lanie wody niż tekst bardzo długi, ale merytoryczny.
  • czytelne i przejrzyste. Ważna oczywiście jest wielkość i rodzaj czcionki, ale także wyraźny kontrast z tłem. Ponadto należy zadbać o odpowiednią strukturę tekstu. Oznacza to konieczność logicznego podziału treści na akapity, zastosowanie znaczników h1, h2 oraz podkreśleń czy punktorów. Użytkownicy na pewno docenią taki zabieg i chętniej przeczytają to, co jest na stronie.

To nie wszystko, ponieważ treść musi zawierać słowa kluczowe i to zarówno dokładnej formie gramatycznej, jak i w odmianach. Można też wykorzystać synonimy. Jednak nie wolno przesadzić z ilością wykorzystanych słów. Jeśli tekst jest zbyt nasycony słowami kluczowymi, to nie tylko źle się go czyta, ale również należy się liczyć z tym, że roboty Google nie uznają takich treści za wartościowe. W efekcie skuteczne pozycjonowanie nie jest możliwe.

Dopasowanie treści wizualnej

Trudno o atrakcyjną stronę internetową bez elementów graficznych i wideo, które jednocześnie poprawiają przejrzystość tekstu. Warunek jest jeden – zdjęcia, infografiki, ikony czy filmy muszą być związane tematycznie z przedstawioną treścią. Trzeba przy tym uwzględnić ich odpowiednią wagę, aby niepotrzebnie nie wydłużać czasu ładowania się strony. Konieczna jest także optymalizacja elementów graficznych, co się czyni za pomocą atrybutu Alt oraz Title. Dzięki temu roboty Google nie mają problemów z rozpoznaniem treści danej grafiki. To zaś sprawia, że strona www pojawia się także w wynikach wyszukiwania organicznych w kategorii zdjęć i wideo.

Zadbanie o właściwe linkowanie wewnętrzne

Podstrony powinny linkować do siebie według konkretnego schematu, aby w ten sposób stworzyć logiczną ścieżkę do uzyskania konwersji. To dobry ruch zarówno dla właściciela strony, jak i dla użytkownika, który nie musi błądzić na poszczególnych podstronach.

Podpięcie statystyk

To pozwala na bieżącą analizę efektów oraz umiejętne odszukanie ewentualnych błędów. Dzięki temu można od razu eliminować to, co nie funkcjonuje poprawnie albo wymaga jakiejś korekty. Wystarczą tak naprawdę da darmowe programy, które zapewniają zaawansowane funkcje analityczne, czyli Google Analytics oraz HotJar.

Skuteczne pozycjonowanie? Tylko dla stron www dobrze zoptymalizowanych!

Przygotowanie strony internetowej pod pozycjonowanie jest zatem kluczowym elementem. Wyłącznie w ten sposób można uzyskać naprawdę satysfakcjonujące efekty działań pozycjonujących. Warto o tym pamiętać, jeżeli strona www ma być rzeczywiście wizytówką firmy w sieci.

Artykuł przygotowała Agencja Reklamowa Haiku Studio zajmującą się tworzeniem stron Internetowych

REKLAMA
(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
© e-krajna.pl | Prawa zastrzeżone