Krajna to ciągle mało znany region etnograficzny. Podzielona między dwa województwa: kujawsko-pomorskie i wielkopolskie, ale rozdarcie administracyjne nie przeszkadza Krajniakom dzielić się tradycją i jednoczyć wokół niej. Od co najmniej dwóch dekad Krajniacy podejmują liczne działania kulturalne na rzecz integracji lokalnej i regionalnej. Krzesiwem i spoiwem ich działań są polskie tradycje ludowe, ziemiańskie i mieszczańskie, które zostały niemalże całkiem wyniszczone wskutek zaborów, wojen i modernizacji.
Obecnie na Krajnie każdy matecznik tradycji ludowych (głównie muzea) lub stowarzyszenie, albo wspólnota (koła hafciarskie, koła gospodyń wiejskich, zespoły folklorystyczne) - chce mieć taką cząstkę owej polskiej tradycji, która będzie wyróżniała grupę społeczną i obszar. Tak też stało się w Sępólnie Krajeńskim, gdzie powstała w 2023 roku Izba Dziedzictwa Kulturowego. W Sępólnie już wiele lat wcześniej organizowano wydarzenia celebrujące święta różnych pór roku, takie jak wjazd Jezusa do Jerozolimy w okresie wielkanocnym, jasełka, noc świętojańska, ale i to nie przyniosło identyfikacji z całym regionem, a zarazem posiadaniem czegoś co podkreślałoby specyfikę miasta i gminy Sępólno Krajeńskie. Od niedawna Sępólnianie mają swój własny etnodizajn, który łączy hafciarskie wzornictwo ludowe ze Złotowa z nowoczesnymi wzorami dizajnezarskimi. Kombinacje motywów ludowych (tych najmniejszych elementów każdego haftu), które są niezmienne od prawie 120 lat (grafika 1) z abstrakcyjnymi formami ikonicznymi tworzącymi nową jakość artystyczną, kulturową i użytkową (grafika 2). W ten sposób zachowano ciągłość tradycji od Złotowszczyzny do nowoczesnego etnodizajnu w Sępólnie. W odróżnieniu od etnodizajnu tworzonego na potrzeby komercyjne lub przez indywidualnych twórców z Krajny, u których forma i funkcja użytkowa stoją obok siebie, ale nie zachodzi między nimi żaden związek znaczeniowy, ani przyczynowy. Etnodizajn sępoleński łączy cechy dekoracyjne, tradycyjny haft i formę, która pełni funkcje praktyczne większości wzorów. Z końcem bieżącego roku ukaże się książka Doroty Angutek, której część będzie stanowił katalog stworzonych etnodizajnerskich wzorów. Zaprojektowali go graficy Patryk Ciak z CKiS w Sępólnie, Małgorzata Sobecka - znany grafik z Torunia oraz Dorota Angutek.
Materiały CKiS w Sępólnie Krajeńskim