We wtorek 13 lutego w Centrum Aktywności Społecznej z posłem Marcinem Horałą spotkali się mieszkańcy Sępólna. Udział wzięło też wielu mieszkańców z Więcborka i Sośna.
Poseł Horała jest z wykształcenia prawnikiem i politologiem. Pracował w jednym z gdyńskich przedsiębiorstw morskich, był radnym Gdyni, jako poseł zasiadał m. in. w Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Był też pełnomocnikiem rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego. Nic więc dziwnego, że samo wystąpienie pana posła, jak i pytania i głosy w dyskusji w większości dotyczyły spraw CPK, łącznie z całą infrastrukturą kolejową i drogową. Nie zabrakło też pytań o perspektywy rozwoju transportu wodnego i portów.
Swoje wystąpienie poseł rozpoczął od przedstawienia sytuacji ekonomicznej, struktury transportu Polski na tle krajów Europy i świata. Zaznaczył, że w tempie rozwoju dogoniliśmy takie kraje jak Korea Południowa i Japonia, mimo że startowaliśmy po 1989 roku ze znacznie niższego pułapu. Dzisiaj po Chinach jesteśmy drugim najszybciej rozwijającym się krajem. W stosunku do gospodarki niemieckiej przed wojną byliśmy siedem razy słabsi, dziś tylko trzy. Stosując terminologię piłkarską można powiedzieć, że jesteśmy takim beniaminkiem ligi, który zaczyna grać z najlepszymi. Niestety w swoim zespole mamy graczy, którzy próbują strzelić samobója.
Dalej przedstawił jakie mamy zapóźnienia gospodarcze na tle innych krajów. Według międzynarodowych badań mamy w stosunku do powierzchni kraju 50% mniej dróg kołowych, kolejowych i szlaków żeglugi śródlądowej. Mimo, że od 1989 roku, kiedy mieliśmy 450 km dróg ekspresowych i autostrad wybudowaliśmy ich ponad 4,5 tysiąca km. Mimo gwałtownego rozwoju portów lotniczych ich wielkość i struktura jest niewystarczająca i nie zapewnia nam bezpieczeństwa w razie zagrożenia konfliktem zbrojnym. W razie takiego konfliktu w ciągu kilku dni powinniśmy przyjąć około 1700 samolotów transportowych i ponad 100 tyś .żołnierzy NATO. Port w Jasionce w czasie pomocy dla Ukrainy potrzebował dwa lata na wykonanie takiej operacji transportowej. Ze strategicznego punktu widzenia budowa CPK jest konieczna, nie tylko z uwagi na możliwości przeprowadzenia takiej operacji ale też mieści się w taktyce odstraszania. Każdy hipotetyczny agresor będzie musiał brać pod uwagę nasze możliwości obronne.
Kolejnym zagadnieniem w wystąpieniu posła było obalanie mitów szerzonych przez oponentów na temat zatrudnienia, zbędnego wydawania pieniędzy, przymusowych wykupów i braku jakichkolwiek prac. Poseł przedstawił skalę już wykonanych prac projektowych, uzgodnień środowiskowych i prac budowlanych. Wykupiono 1300 hektarów ziemi na umowach cywilno-prawnych, czyli nie przymusowego wykupu a przy pełnej zgodzie sprzedającego. Rozpoczęto prace budowlane na kilku obiektach, rozpoczęto budowę powiązanej z CPK linii kolejowej i podziemnego przejazdu kolejowego pod Łodzią. Inwestycja ta jest integralną częścią projektu CPK i na jej wykonanie uzyskano fundusze z Unii Europejskiej. W razie wstrzymania budowy czy niewykonania jej w terminie fundusze te będą musiały być zwrócone.
Jaki jest opór pewnych środowisk świadczy fakt, że musiano zatrudnić dodatkowych pracowników, którzy przez 30 dni jeździli po wszystkich gminach objętych projektem CPK i robili zdjęcia wiszących tam ogłoszeń. Ogłoszenia powinny być wywieszone przez 30 dni i jeśliby któreś było na tablicy ogłoszeń choćby jeden dzień krócej cała procedura musiałaby rozpoczynać się od nowa.
Pan poseł odniósł się również do innych argumentów za budową całego systemu drogowo -kolejowego. Objęcie całej Polski tzw. „szprychami” daje szansę na rozwój wielu regionów, które teraz skazane są na wykluczenie komunikacyjne i zerwie z pozaborowy system komunikacji, który działał wewnątrz poszczególnych zaborów i miał niewiele połączeń między nimi. Powoduje to do dziś konieczność dojazdu okrężną drogą do wielu regionów i miast (Pozwolę sobie na osobisty wtręt i wspomnę jazdę koleją z Sępólna do Przemyśla, kiedy musiałem dojechać do Chojnic, z Chojnic do Działdowa, stamtąd do Warszawy, dalej do Krakowa, następnie do Rzeszowa i dalej do Przemyśla. Razem 16 godzin). Powiązanie lokalnych tras kolejowych ze „szprychami” pozwoli na skrócenie drogi i zaoszczędzenie czasu. Podobnie jest z pasażerskim ruchem samolotowym. Dziś często wylatując do krajów Dalekiego Wschodu musimy dolecieć na lotniska niemieckie, czy austriackie i lecimy do miejsca docelowego z powrotem nad Polską.
Kolejnym argumentem przytoczonym przez posła był stosunek prywatnych inwestorów i firm do tego projektu. Żaden poważny inwestor nie zainwestuje swoich funduszy w niepewny projekt. O znaczeniu takiego centralnego punktu na mapie transportowej Europy świadczy też fakt, jak wiele firm zabiega o miejsce na swoje przedstawicielstwa. Są wśród nich wszystkie liczące się firmy kurierskie łącznie z niemiecką DPS, która zabiega o miejsce na przeniesienie swojej centrali z Lipska do CPK.
Zapewne byłoby więcej pytań i dyskusji, pozostały jeszcze takie zagadnienia jak elektrownie atomowe, zielony ład i wiele innych, jednak po trwającym prawie dwie godziny spotkaniu pan poseł musiał wracać do Gdyni. Na sam koniec spotkania kandydaci do rad Gmin i Powiatu z kilku rożnych komitetów wyborczych poprosili pana posła o wspólne zdjęcie.
Tekst, zdjęcia Andrzej Ossowski
PB 9500:11, 15.02.2024
Tymczasem mały przegląd prasy... Business Insider pisze: Analitycy portalu e-petrol.pl sprawdzili ceny paliw na stacjach. Z ich najnowszego raportu wynika, że tankowanie jest najdroższe od ponad dwóch miesięcy.
Fan16:29, 15.02.2024
Pisowski oszust i aparatczyk... kto w ogóle zaprosil tego dzbana. Kiedys faszysta z Konfederacji,teraz oszust z PiS. A zapytal ktos ,ile zarobil za pilnowanie łąki pod CPK????
Mwdf14:45, 16.02.2024
Mogłeś zaprosić swojego dzbana i oszusta, do którego ci politycznie i mentalnie blisko. Zorganizuj spotkanie, a na pewno będą chętni do dyskusji. Czekam.
Fan16:13, 16.02.2024
Na zdjeciach widac,,kwiat sepolenskiej inteligencji,🤣🤣🤣🤣. Zostancie komuchy ze swoimi dzbanami....dzialacze pisu beda zachwyceni🤣🤣
mnb18:31, 15.02.2024
, w zimowy wieczór pogadać zawsze można, ale nich przekona Tuska do swoich zasług w budowie CPK , nie ludzi " znających " temat tylko z mediów,
xyz00:22, 16.02.2024
Trzeba było przyjść to byś się dowiedział jak wygląda łąka i ile można na niej zarobić. A Fan jak zawsze im mniej wiedzy tym więcej wymądrzania.
Fan08:04, 16.02.2024
A w czym to nie mam wiedzy Twoim zdaniem?.
ZOMO16:44, 16.02.2024
co tak dudni fanku???
Fan17:54, 16.02.2024
Twój pusty łeb,dzbanie......🤣🤣🤣🤣🤣
XXX16:47, 16.02.2024
No prosze,resortowe dzieci sa rowniez.Zblizaja sie wybory
PB 9518:59, 16.02.2024
Skoro już niektórzy piszą tu o oszustach... Pewien polityk niedawno obiecywał paliwo po 5,19 zł. Dziś diesel verva /zalecany do nowszych aut/ osiągnął cenę 7,09 i to bez p. Obajtka. Rachunek za energię i gaz miał być o połowę niższy. Moja prognoza za gaz wzrosła o ok. 10%. Nie denerwujcie się. To niewskazane. Ale wyciągnijcie wnioski. A kto nie umie liczyć niech wraca do szkoły. Tam teraz dużo lżej ma być.
Fan19:53, 16.02.2024
Zrobic sztucznie cene paliwa a potem oglosic ...awarie dystrybutorów🤣🤣🤣🤣. Obajtek i jego cuda.
bp9821:37, 16.02.2024
też liczyłem na tani prąd i paliwo do kosiarki, liczyłem na mieszkanie tylko po kosztach 2%, samochód elektryczny, strzelnice w każdym powiecie i obwodnicę Sępólna przez 8 lat, jak sprzedawano zapasy nienaruszalne taniej to nie marudziłeś
PB 9513:09, 17.02.2024
Fan, dobrze, że mówisz o sztucznych cenach paliwa. Pani Izabela Leszczyna przedstawiając wiarygodnego przywódcę Donalda Tuska w kampanii wyborczej została zapytana (radio Plus) kiedy będzie tanie paliwo, po 5,19 zł. Odpowiedziała w ciągu 100 dni. Patrz, nie sztucznej ceny. Jest tylko kłamstwo.
Fan16:38, 17.02.2024
To juz ten rzad,rzadzi 100 dni??? Gdyby nie dwutygodniowy incydent z rzadem Morawieckiego,i potem miesiac szarpaniny z przestepcami z pisu( Kaminski i Wasik) mogloby udac sie wiecej...
xyz23:33, 16.02.2024
Fan. Nie masz wiedzy "o pustej łące".
POLAK11:52, 17.02.2024
do fanek.Kup sobie blaszke i walnij sie mocno w .....czaszke
Fan16:35, 17.02.2024
Najwazniejsze ze zgodnie z planem prezesa...zwyciezyliscie🤣🤣🤣🤣
Fan18:37, 17.02.2024
Tracicie kolejno tvp,spolki skarbu panstwa,prokurature. Mam nadzieje,ze wkrorce dojdzie do delegalizacji pisu,a Kaczora zobaczymy na lawie oskarzonych.....
XXX12:09, 18.02.2024
do fanek. Bedziecie wspolnie dzielic cele???
Fan20:58, 18.02.2024
Ja nie jestem oszustem i kretaczem
Nestor22:23, 18.02.2024
Tu jakiś Fan ciągle pluje jadem , nie podejmująć żadnej merytorycznej i na poziomie dyskusji. Rzucanie inwektywami, obrażanie piszących źle świadczy o tym panu. Jego zacietrzewienie jest śmieszne i budzi litość. Żal mi cię, człowieku, musisz być bardzo nieszczęśliwy.
Ola10:18, 23.02.2024
Nestor , w pełni sią z Tobą zgadzam. Fan to człowiek b. ograniczony, chory z nienawiści do wszystkich i do wszystkiego. Myślę ,że coś Jemu w życiu poszło nie tak jakby on chciał i dlatego tak się zachowuje. Nie warto z nim wdawać się w dyskusję, bo stale klepie jedno i to samo i pluje jadem..
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu e-krajna.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
0 1
Skoro niektórzy dali łapkę w dół to znaczy, że analiza z prasy ekonomicznej /zresztą sprzyjającej aktualnemu rządowi/ jest nieprawdziwa? Może jakiś argument na ten wasz sprzeciw.