Zamknij

Zwolnienie pracownika – jak przygotować się do trudnej rozmowy z pracownikiem?

Artykuł sponsorowany + 00:00, 24.03.2025
Fot. Materiały promocyjne partnera Fot. Materiały promocyjne partnera

Informowanie podwładnych o rozwiązaniu stosunku pracy należy do najtrudniejszych rozmów, które przeprowadza pracodawca. W czasie tego niełatwego spotkania stres towarzyszy obu stronom. Jako pracodawca musisz odpowiednio przygotować się do takiej rozmowy zarówno pod względem formalnym, jak i emocjonalnym. Dowiedz się, co możesz zrobić, by zwolnienie pracownika odbyło się w atmosferze obopólnego szacunku.

Upewnij się, że masz ważny powód do zwolnienia

  • Przed podjęciem ostatecznej decyzji przeanalizuj wszystkie za i przeciw zwolnieniu tego konkretnego pracownika.
  • Spisz listę argumentów, które przemawiają na jego niekorzyść.
  • Zapoznaj się z raportami dotyczącymi efektywności pracownika.
  • Sprawdź, jak w ostatnim czasie jego pracę oceniali koledzy z zespołu.
  • Upewnij się, że powód rozwiązania stosunku pracy nie stoi w sprzeczności z kodeksem.

Jeśli sytuacja dotyczy osoby, która przyczyniła się do budowy negatywnego wizerunku marki poprzez wskazanie nieetycznych lub niezgodnych z prawem praktyk przedsiębiorstwa, musisz pamiętać, że sygnalista w firmie nie może być zwolniony w odwecie za swoje działania – w ten sposób jeszcze bardziej pogorszysz nadszarpniętą opinię.

Zadbaj o kwestie formalne

Gdy nabierzesz pewności, że zwolnienie danego pracownika będzie dobrą decyzją, przygotuj się do rozmowy z perspektywy formalnej. Jeżeli w firmie funkcjonuje dział HR, poproś go o pomoc. Zweryfikuj umowę, na podstawie której zatrudniono daną osobę. Dowiedz się, jak długo pracuje w tym miejscu i jaki okres wypowiedzenia obowiązuje w tym przypadku. Na tej podstawie sporządź wypowiedzenie. Sprawdź również, czy zwalnianej osobie przysługuje odprawa i jaka powinna być jej wysokość.

Poszukujesz aktualnej wiedzy z obszaru rekrutacji, zatrudnienia, zarządzania pracownikami i prawa pracy? Czytaj darmowy poradnik dla pracodawców i bądź na bieżąco! Dowiedz się więcej.

Stwórz scenariusz rozmowy

Dobrą praktyką jest przygotowanie ramowego scenariusza spotkania. Nie chodzi tu o sztywny schemat, bo taka rozmowa nie powinna przypominać oficjalnego odczytu. Wypisz jedynie w punktach najważniejsze kwestie. Powód spotkania najlepiej przedstawić już na samym początku rozmowy. W kolejnym punkcie zawrzyj zwięzłe uzasadnienie tej decyzji. Postaw na twarde dane. Nie odwołuj się do charakteru pracownika, oceniaj jedynie jego wyniki, terminowość i poziom profesjonalizmu.

Następnie przejdź do omówienia kwestii formalnych. Poinformuj pracownika, jakie będą dalsze kroki: kiedy nastąpi rozwiązanie stosunku pracy, czy firma wypłaci mu odprawę itp. Z wyjątkiem szczególnych sytuacji, jak zwolnienie dyscyplinarne, rozmowę warto zakończyć szczerym podziękowaniem za współpracę.

Chcesz pozyskać najlepszych specjalistów na rynku? Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo na jednej z najpopularniejszych stron do poszukiwania pracy w Polsce!

Zachowaj profesjonalizm, nie zapominając o empatii

W czasie rozmowy na temat zwolnienia pracownikowi mogą towarzyszyć negatywne emocje. Pracodawca powinien być na nie psychicznie przygotowany. Musisz zachować spokój bez względu na to, co zrobi podwładny. Zwalniany pracownik może wpaść w złość lub podejmować próby przekonania Cię do zmiany decyzji. Spokojnie zapewnij go wówczas, że jest ona ostateczna.

Jeżeli widzisz, że pracownik nie radzi sobie ze stresem, daj mu moment na dojście do siebie. Zwalniana osoba w czasie rozmowy może nawet zacząć płakać. Wykaż się wówczas empatią, nie dając jej jednocześnie fałszywej nadziei na cofnięcie Twojej decyzji.

 

(Artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%