Zamknij

Własny sklep franczyzowy? Sprawdź, czy to się opłaca!

. + 12:13, 15.04.2022 Aktualizacja: 12:13, 15.04.2022
fot. partnera fot. partnera

Rozkręcanie własnego biznesu i tworzenie nowej marki to wyzwanie, z którym wielu przedsiębiorców nie daje sobie rady. Nie ma w tym nic dziwnego, wszak praktycznie każda gałąź rynku jest przesycona.

Rozkręcanie własnego biznesu i tworzenie nowej marki to wyzwanie, z którym wielu przedsiębiorców nie daje sobie rady. Nie ma w tym nic dziwnego, wszak praktycznie każda gałąź rynku jest przesycona. Podobnie jest w kwestii sklepów spożywczych - dominacja wszechobecnych marketów jest widoczna gołym okiem, a dawniejsze sklepiki osiedlowe przestały funkcjonować, tracąc klientów i zyski. Jest jednak sposób, aby wejść na rynek i bez ogromnych kosztów, które ponoszą przedsiębiorcy, kreujące nowe marki - sklep franczyzowy.

Czym jest franczyza?

Franczyza jest pewnym specyficznym rodzajem prowadzenia działalności gospodarczej - podmiot figuruje w bazie danych jako przedsiębiorstwo, ale jest ono jednocześnie reprezentantem danej marki innej, osobnej firmy. Działa to oczywiście na zasadzie licencji - istniejące przedsiębiorstwo udostępnia ajentowi możliwość użytkowania jego nazwy, technologii, wiedzy oraz wszelkich logotypów i charakterystycznych dla danej marki produktów.

Rzecz jasna, ajent musi zapłacić za tę licencję oraz przejść pełen pakiet szkoleń, oraz spełnić określone kryteria (np. odnośnie lokalu). Ważne jest też, w jaki sposób rozliczają się ajenci - franczyzodawca zwykle określa z góry minimalne wynagrodzenie, ale franczyzobiorca może wówczas starać się o to, aby na jego konto wpłynęło więcej pieniędzy, zwykle poprzez zwiększenie obrotów biznesu.

Jakie są koszty otwarcia sklepu franczyzowego i ile można zarobić?

Niestety, na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ większość firm, które udostępniają swoją markę oraz wsparcie logistyczne (zapewnienie ciągu łańcucha dostaw) ma własne stawki, które ajent musi wpłacić na poczet wykupienia franczyzy. Najpopularniejszym biznesem tego typu stała się w ostatnich latach sieć sklepów Żabka i to na jej przykładzie sprawdzimy koszty i zarobki.

Aby otworzyć nowy punkt Żabki, należy po rozmowie z reprezentantem przedsiębiorstwa, przejść przez pełen pakiet szkoleń, który przygotowuje ajenta do prowadzenia biznesu, a następnie podpisać umowę, po której otrzymuje się w pełni wyposażony i umeblowany sklep, wraz z zapewnieniem ciągu dostaw, wsparcie marketingowe, specjalistyczny sprzęt poprawiający bezpieczeństwo. Wszystko to za cenę 5000 złotych.

Czy opłaca się otworzyć Żabkę? Ciężko stwierdzić, ponieważ bardzo ważną rolę odgrywa w tym przypadku lokalizacja - im lepsza, tym większy obrót, a zarazem większy zarobek. Franczyzodawca informuje potencjalnych ajentów, że otrzymają oni wynagrodzenie na poziomie minimum 5% od zysku wypracowanego przez sklep (oczywiście, spełnienie określonych celów znacznie zwiększa ten procent), więc to, czy opłaca się inwestować swój czas i środki finansowe w sklep franczyzowy Żabka jest kwestią indywidualną. Warto pamiętać o tym, że na rynku znajduje się jeszcze sporo innych możliwości zawarcia umowy franczyzy.

Zalety i wady franczyzy

Każdy medal ma dwie strony - podobnie jest z biznesem działającym na zasadzie franczyzy. Warto wymienić podstawowe plusy i minusy takiego rozwiązania:

  • Minimalne ryzyko chybionej inwestycji - w przeciwieństwie do budowania własnej marki, dzięki franczyzie zyskuje się od razu rzeszę klientów, którzy rozpoznają konkretne przedsiębiorstwo i mają do niego zaufanie, co przeobraża się na zwiększenie obrotów sklepu.
  • Bezpieczeństwo - działając na zasadzie znanego, powielonego i usystematyzowanego schematu, ryzyko splajtowania jest niewielkie.
  • Wsparcie różnego rodzaju - poczynając od logistyki, dostaw, na wiedzy typu know-how kończąc. Firmy udzielające franczyzy są skore do dzielenia się wiedzą - wszak większy zysk franczyz, to większe obroty w firmie "matce"

Oczywiście, można znaleźć również wady franczyzy:

  • Brak autonomii - decydując się na podpisanie umowy, należy zapomnieć o tym, że będzie się decydować, jak i co ma wyglądać. Za nieregulaminowe rozmieszczenie pewnych stanowisk, stoisk czy produktów można otrzymać wysokie kary.
  • Odgórne problemy - Czarny PR franczyzodawcy to cios dla wszystkich ajentów - problemy jednego mogą okazać się problemami całej firmy, dlatego jest to nieco skomplikowana sprawa. Można mieć jednocześnie do czynienia z pewnością i zaufaniem do marki, ale jeśli zawini franczyzodawca, oberwie się i franczyzobiorcom.
  • Określony czas umowy - bardzo poważna wada, która może przekreślić pomysł na franczyzę. Niestety, nigdy nie można być pewnym tego, czy współpraca po okresie trwania umowy, zostanie przedłużona czy zakończona, na co składa się bardzo wiele czynników, takich jak relacje z przedstawicielami franczyzodawcy, obroty biznesu czy oceny wystawione przez audytorów.
(artykuł sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%