Rozkręcanie własnego biznesu i tworzenie nowej marki to wyzwanie, z którym wielu przedsiębiorców nie daje sobie rady. Nie ma w tym nic dziwnego, wszak praktycznie każda gałąź rynku jest przesycona.
Rozkręcanie własnego biznesu i tworzenie nowej marki to wyzwanie, z którym wielu przedsiębiorców nie daje sobie rady. Nie ma w tym nic dziwnego, wszak praktycznie każda gałąź rynku jest przesycona. Podobnie jest w kwestii sklepów spożywczych - dominacja wszechobecnych marketów jest widoczna gołym okiem, a dawniejsze sklepiki osiedlowe przestały funkcjonować, tracąc klientów i zyski. Jest jednak sposób, aby wejść na rynek i bez ogromnych kosztów, które ponoszą przedsiębiorcy, kreujące nowe marki - sklep franczyzowy.
Franczyza jest pewnym specyficznym rodzajem prowadzenia działalności gospodarczej - podmiot figuruje w bazie danych jako przedsiębiorstwo, ale jest ono jednocześnie reprezentantem danej marki innej, osobnej firmy. Działa to oczywiście na zasadzie licencji - istniejące przedsiębiorstwo udostępnia ajentowi możliwość użytkowania jego nazwy, technologii, wiedzy oraz wszelkich logotypów i charakterystycznych dla danej marki produktów.
Rzecz jasna, ajent musi zapłacić za tę licencję oraz przejść pełen pakiet szkoleń, oraz spełnić określone kryteria (np. odnośnie lokalu). Ważne jest też, w jaki sposób rozliczają się ajenci - franczyzodawca zwykle określa z góry minimalne wynagrodzenie, ale franczyzobiorca może wówczas starać się o to, aby na jego konto wpłynęło więcej pieniędzy, zwykle poprzez zwiększenie obrotów biznesu.
Niestety, na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ większość firm, które udostępniają swoją markę oraz wsparcie logistyczne (zapewnienie ciągu łańcucha dostaw) ma własne stawki, które ajent musi wpłacić na poczet wykupienia franczyzy. Najpopularniejszym biznesem tego typu stała się w ostatnich latach sieć sklepów Żabka i to na jej przykładzie sprawdzimy koszty i zarobki.
Aby otworzyć nowy punkt Żabki, należy po rozmowie z reprezentantem przedsiębiorstwa, przejść przez pełen pakiet szkoleń, który przygotowuje ajenta do prowadzenia biznesu, a następnie podpisać umowę, po której otrzymuje się w pełni wyposażony i umeblowany sklep, wraz z zapewnieniem ciągu dostaw, wsparcie marketingowe, specjalistyczny sprzęt poprawiający bezpieczeństwo. Wszystko to za cenę 5000 złotych.
Czy opłaca się otworzyć Żabkę? Ciężko stwierdzić, ponieważ bardzo ważną rolę odgrywa w tym przypadku lokalizacja - im lepsza, tym większy obrót, a zarazem większy zarobek. Franczyzodawca informuje potencjalnych ajentów, że otrzymają oni wynagrodzenie na poziomie minimum 5% od zysku wypracowanego przez sklep (oczywiście, spełnienie określonych celów znacznie zwiększa ten procent), więc to, czy opłaca się inwestować swój czas i środki finansowe w sklep franczyzowy Żabka jest kwestią indywidualną. Warto pamiętać o tym, że na rynku znajduje się jeszcze sporo innych możliwości zawarcia umowy franczyzy.
Każdy medal ma dwie strony - podobnie jest z biznesem działającym na zasadzie franczyzy. Warto wymienić podstawowe plusy i minusy takiego rozwiązania:
Oczywiście, można znaleźć również wady franczyzy: