30 maja 2025 roku o godzinie 8:00 w Sali Sesyjnej im. Burmistrza Seweryna Ciążyńskiego Urzędu Miasta i Gminy w Mroczy rozpoczęła się XVI Sesja Rady Miejskiej. W Sesji uczestniczyli: Przewodnicząca Rady Miejskiej w Mroczy – Magdalena Musiał-Resler, Radni Rady Miejskiej w Mroczy, Burmistrz Miasta i Gminy Mrocza- Jarosław Okonek, Zastępca Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza/Sekretarz Miasta i Gminy Mrocza Renata Jesionowska-Zawieja, Skarbnik Miasta i Gminy Mrocza Edyta Deja, Kierownicy Komórek Organizacyjnych Urzędu Miasta i Gminy w Mroczy, Przedstawiciele Jednostek Organizacyjnych i Pomocniczych.
Po stwierdzeniu quorum, przyjęto porządek obrad Sesji oraz protokoły z XV Sesji.Informacja Przewodniczącej Rady Miejskiej o działaniach podejmowanych w okresie międzysesyjnym oraz o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych, a także informacja Zastępcy Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza o realizacji uchwał podjętych na XV Sesji Rady Miejskiej oraz pracy w okresie międzysesyjnym zamieszczone zostały w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Mrocza.
Z okazji jubileuszu 35. lecia Samorządu Terytorialnego Burmistrz Miasta i Gminy Mrocza Jarosław Okonek złożył najserdeczniejsze życzenia wszystkim osobom związanym z samorządem terytorialnym oraz minutą ciszy uczczono pamięć wszystkich tych osób, których wśród nas już dziś nie ma.
Podczas Sesji przedstawiono:
1. Informację Kierownika Biura Powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w Nakle nad Notecią- przez Tomasza Tarnolickiego o pomocy przyznanej przez BP ARiMR rolnikom, w tym z Gminy Mrocza.
2. Raport monitoringowy, przez Dyrektor Centrum Usług Społecznych w Mroczy Gabrielę Trzeciakowską, z realizacji w 2024 roku Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na terenie Miasta i Gminy Mrocza na lata 2023-2028.
3. Informację o stanie realizacji inwestycji pn.: „Przebudowa i modernizacja budynku Szkoły Podstawowej w Mroczy” przedstawił Kierownik Referatu Inwestycji- Krzysztof Wiese.
4. Informację o stanie realizacji inwestycji pn.: „Modernizacja infrastruktury społecznej poprzez utworzenie Domu Dziennego Pobytu Seniora w Mroczy oraz Utworzenie nowych miejsc w żłobku – program Maluch+ 2022-2029” przedstawił Kierownik Referatu Inwestycji - Krzysztof Wiese.
5. Informację Przewodniczącej Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Mroczy- Renaty Bolka o przeprowadzonej kontroli w zakresie dokumentacji stałego dyżuru Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza.
6. Raport o stanie Gminy Mrocza:
1) przedstawiono raport o stanie Gminy Mrocza za 2024 rok przez Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza Jarosława Okonka,
2) przeprowadzono debatę nad przestawionym raportem o stanie Gminy Mrocza,
3) podjęto uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Mrocza wotum zaufania.
7. Absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza:
1) przedstawiono sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonaniu budżetu oraz informację o stanie mienia komunalnego Gminy Mrocza według stanu na dzień 31 grudnia 2024 r.,
2) przestawiono uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza sprawozdaniu z wykonania budżetu Gminy Mrocza za 2024 r. wraz z informacją o stanie mienia Gminy,
3) przedstawiono Opinię Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Mroczy dotyczącej wykonania budżetu Gminy Mrocza za 2024 r.,
4) przeprowadzono dyskusję,
5) podjęto uchwały w sprawie rozpatrzenia i zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu Gminy Mrocza za 2024 rok,
6) przedstawiono Wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Mroczy w sprawie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Mrocza,
7) przedstawiono Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy o tym wniosku,
8) podjęto dyskusję,
9) przeprowadzono głosowanie Wniosku Komisji Rewizyjnej,
10) podjęto uchwały w sprawie udzielenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Mrocza absolutorium z wykonania budżetu za 2024 rok.
Podjęto następujące uchwały:
1) uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Mrocza na lata 2025-2042,
2) uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Mrocza na 2025 rok,
3) uchwałę w sprawie uchylenia uchwały nr XXXVIII/304/2021 Rady Miejskiej w Mroczy z dnia 31 sierpnia 2021 r. w sprawie wysokości i zasad ustalenia oraz rozliczania dotacji celowej dla dzieci objętych opieką w żłobki, w tym określenie kategorii dzieci, na które przyznawana jest dotacja,
4) uchwałę w sprawie Gminnego Programu Wspierania Rodziny dla Miasta i Gminy Mrocza na lata 2025-2027,
5) uchwałę w sprawie szczegółowych zasad, trybu przyznawania, pozbawiania oraz rodzajów i wysokości nagród i wyróżnień dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe oraz osiągnięcia w działalności sportowej,
6) uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie na rzecz Gminy Mrocza od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej Wiele nieruchomości gruntowych,
7) uchwałę zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Gminy Mrocza dla niepublicznych szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego na terenie Gminy Mrocza,
8) uchwałę w sprawie wskazania członka organu stanowiącego Gminy Mrocza do składu Komisji Konkursowej do przeprowadzenia konkursu na stanowisko Dyrektora Przedszkola Miejskiego w Mroczy,
9) uchwałę w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej na finansowanie planowanego deficytu budżetu,
10) uchwałę w sprawie rozpatrzenia wniosku skierowanego do Rady Miejskiej w Mroczy.
Po podjęciu uchwał zebrani mogli zgłaszać wolne wnioski i oświadczenia.
Obrady XVI Sesji zakończyła Przewodnicząca Rady Miejskiej w Mroczy Magdalena Musiał-Resler. Transmisję on-line można obejrzeć na kanale: Rada Miejska w Mroczy - transmisja z sesji na żywo w serwisie eSesja.tv.