Od 2016 roku na terenie powiatu sępoleńskiego funkcjonuje system darmowej pomocy prawnej. Nieodpłatna pomoc prawna jest zadaniem zleconym z zakresu administracji rządowej. Środki na realizację zadania pochodzą z budżetu państwa.
Czy pomoc prawna jest rzeczywiście darmowa?
Pomoc prawna jest w 100% darmowa. Adwokaci i Radcy Prawni oraz Organizacja pozarządowa nie mogą pobierać żadnych opłat związanych z udzielaniem porad w punkcie.
Dla kogo pomoc prawna?
Nowelizacja ustawy o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej rozwinęła dotychczasowy system nieodpłatnej pomocy prawnej. Dzięki zmianom wprowadzonym do ustawy mieszkańcy Powiatu mogą skorzystać z nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, a za rok również z nieodpłatnej mediacji. Z nieodpłatnej pomocy od 2019 roku może skorzystać każdy, kto złoży oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów pomocy odpłatnej. Do oświadczenia nie trzeba dołączać żadnych zaświadczeń urzędowych, ani innych dokumentów. Jeżeli ktoś oświadczy, że nie stać go na pokrycie kosztów pomocy prawnej lub poradnictwa obywatelskiego, taką pomoc otrzyma. Zmiana ustawy spowodowała, że system pomocy prawnej i obywatelskiej działa znacznie efektywniej.
Na czym polega nieodpłatna pomoc prawna oraz nieodpłatne poradnictwo obywatelskie?
Nieodpłatna pomoc prawna polega na:
W ramach nieodpłatnej pomocy prawnej można uzyskać także wsparcie związane z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie polega na:
Jak umówić się na wizytę?
Udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się w punktach wyznaczonych przez powiat, według kolejności zgłoszeń, po umówieniu terminu wizyty. Porady prawne na terenie powiatu sępoleńskiego udzielane są w czterech lokalizacjach.
Ustawa przewiduje także możliwość skorzystania z pomocy poza kolejnością, jeżeli uzasadniają to ważne powody. Zawsze poza kolejnością przyjmowane są kobiety w ciąży.
Zachęcamy mieszkańców do umawiania się na wizyty za pomocą specjalnej aplikacji dostępnej na naszej stronie internetowej, (zakładka urząd a następnie zakładka nieodpłatna pomoc prawna) poprzez rejestrację w systemie link: https://enpp.pl/ewidencja/event/reservation/152 lub telefonicznie pod nr 52-388-13-00 (telefonicznie wizytę można umówić w godzinach pracy Starostwa Powiatowego).
Porady co do zasady udzielane są podczas osobistej wizyty w punkcie.
Osoby, które ze względu na niepełnosprawność ruchową nie są w stanie przybyć do punktu lub doświadczają trudności w komunikowaniu się mogą uzyskać nieodpłatne porady również za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (telefon, internet), przez zorganizowanie wizyty w ich miejscu zamieszkania lub w miejscu wyposażonym w urządzenie ułatwiające porozumiewanie się z osobami doświadczającymi trudności w komunikowaniu się lub w miejscu, w którym zapewnia się możliwość skorzystania z pomocy tłumacza języka migowego.
Czy można wyrazić opinię na temat otrzymanej porady?
Oczywiście. Osoby korzystające z nieodpłatnej pomocy zachęcamy do przekazywania opinii nt. udzielonej porady poprzez wypełnienie części B karty pomocy i umieszczenie jej w oznakowanej urnie. Chęć przekazania opinii należy zgłosić osobie udzielającej porady.
Czy w późniejszym terminie można przekazać uwagi oraz sugestie dotyczące funkcjonowania nieodpłatnej pomocy prawnej w powiecie sępoleńskim?
Zastrzeżenia uwagi i opinie można przekazywać do osoby odpowiedzialnej za realizację zadania w Starostwie Powiatowym - Referent Wydziału Organizacyjnego i Spraw Obywatelskich Wojciech Bilski.
Harmonogram pracy Punktów:
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz